Definitely an interesting piece of information as to what the significance of lag b'omer is.ומה שכתב ויש מסתפרין מל"ג בעומר ואילך. כ"כ ה"ר דוד אבודרהם (עמ' רמה) בשם אבן הירחי (המנהיג הל' ארוסין סוס"י קו) משמו של הרז"ה וכ"כ ג"כ הר"י ן' שועיב (שם) וז"ל שמעתי שיש במדרש שמתו מפסח עד פרוס העצרת והוא ט"ו יום קודם העצרת כאמרם (שקלים פ"ג ה"ד) [עד] פרוס הפסח פרוס החג שהם חמשה עשר יום בניסן ובתשרי וכשתסיר חמשה עשר יום מארבעים ותשעה יום נשארו שלשים וארבעה והנה הם שלשים ושלשה שלמים ומגלחים ביום ל"ד בבוקר כי מקצת היום ככולו עכ"ל ובספר אדם [וחוה] נתיב ה' (ח"ד מ"ד ע"ד) הועתק כן וכל זה כתב הרשב"ץ בתשובה (תשב"ץ ח"א סי' קעח) וכתב ולפי זה כל יום ל"ג אסור ומקצת ל"ד ולפי דעת (הרמב"ם) [הרמב"ן] מקצת לילה סגי כדאיתא בספר תורת האדם (מהדורת שעוועל עמ' רטו) ויש להתיר ביום ל"ג אם הוא ערב שבת לכבוד השבת עכ"ל:
And what he wrote "there are those who take haircuts from the 33rd day of the omer and thenceforth" - such has Rabbi David Abudraham written in the name of Rabbi Abraham bar Nathan ha-Yarhi (HaManhig, Laws of Erusin) in the name of Rabbi Zerakhyah haLevi. And so, too, has Rabbi Yoel ben Shu'aib written:I have heard that there is a midrash that they died from Passover until the spreading out of Shavuot, which is 15 days prior to Shavuot, as they said "until the spreading out of Passover" - the spreading out of the holiday is 15 days in Nissan & Tishrei. When you subtract these 15 days from the 49 days, there are 34 remaining days left. And we shave on day 34 in the morning, because a little bit of the day is like its entirety.And in the book Adam & Eve, it is brought there. And Rabbi Shimon, son of Zemah, Duran wrote in a responsum: "And, according to this, the entire day of the 33rd is forbidden, and a little bit of the 34th. And, according to Nahmanides' opinion, a little bit of the night is sufficient, as it is in Sefer Torat Ha-Adam. And there is to permit on the 33rd day of it if it is Friday in honor of shabbat."
A blog in which Drew Kaplan describes recent goings-on in his life, Jewish stuff, musings on life, etc.
05 May 2008
What is So Special About Lag b'Omer?
In the text I mentioned last week regarding the customs of neither marrying nor taking haircuts during the time of the counting of the omer, Rabbi Ya'akov, son of Asher mentioned the 33rd day of the counting as being the conclusion of the period of abstaining from these actions. As to why this is, Rabbi Yosef Karo quotes some previous works as to why this is (בית יוסף, אורח חיים תצ"ג):
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment